Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








29 April 2013

Pokok Bunga Harum Sundal Malam

Lisa Amin

Bila nak kembang dan memberikan haruman  nie??????????????




Pokok berhantu nie????? hehehehehe ramai orang tak suka.............tapi saya suka..........sudah la duduk sorang-sorang kat sini boleh pulak tanam pokok nie kat bilik..............elok la tu.......... macam lagu dalam cerita pontinak ...................



Kalau nak tau info bunga nie secara saintifik.......... nie pun ambik dari maklumat yang orang lain bagi la........ google jerr.......Bunga sundal malam atau dikenali juga dengan nama tuberose berasal dari Amerika tengah tu nama melayu la. Nama saintifiknya ialah Polianthes tuberosa, tergolong dalam famili Amaryllidaceae/Agavaceae , sudal malam ialah jenis pokok berumpun yang dikategorikan sebagai lili sama seperti amaryllis dan pokok spider lily atai bakung.Kebanyakan bunga yang berbau wangi akan kehilangan atau berkurangan bau wanginya selepas dipetik dari tangkainya, namun sundal malam mempunyai sifatnya berbeza.Sama seperti bunga melur, walaupun setelah dipetik, bunganya sendiri masih lagi menghasilkan bau wangi yang akan terus kekal hingga ianya kering dan layu.Sesetengah ahli botani mengklaskan tumbuhan ini sebahagai tumbuhan semusim(annual) manakala yang lainya pula mengkelaskannya sebagai tumbuhan yang kekal lama (perennials).Dalam keadaan yang optimum tumbuhan ini boleh kekal hidup dan menghasilkan bunga hingga bertahun-tahun.Sama seperti tumbuhan lili yang lain sundal malam membiak dengan ubi atau bebawang. Bebawangnya boleh disimpan lama sebelum ditanam jika dikeringkan.Tumbuhan ini memerlukan pendedahan terus pada cahaya matahari.

Nie la rupa pokoknya..............


Katanya bunga nie digunakan untuk..............menimbulkan mood romantik terutamanya untuk pengantin baru.Kalau kat negara  india juga gadis2 yang belum berkahwin dilarang dari mencium harumannya pada waktu malam kerana dikhuatiri ini akan merangsang aktiviti seksual mereka ..........hah sampai macam tu sekali la dia punya pengangan................di sini juga bunga ini dikenali dengan nama ratkirani yang bermaksud mistress of the night.Ia dikatakan dapat menambah dan meransangkan tenaga chakra yang boleh membuatkan seseorang itu mempunyai kuasa psikik (tidak diketahui sejauh mana kebenarannya).Minyak pati dari bunga ini sangat mahal , ada tempat yang menjualnya dengan harga USD100 untuk 5ml dan digunakan untuk pemulihan emosi, ia mendatangkan ketenangan hati dan perasaan.Bunga ini banyak ditanam secara kormisial di mexico , hawaii , Us.



Misha Omar
Pulangkan lyrics

Songwriters: HASSAN, HABSAH BTE/BABA, SHUHAIMI BTE/MAAS, MOHD FAIZAL

Seharum bunga yang menggoda
Sekadar di pandang usah di puja
Kau pasti tak percaya
Kasihku bukan untukmu sayang

Tiada kusangka kau sungguh kejam
Kau rampas segalanya yang kau dendam
Namun takkan bahgia kehidupanmu
Bila bunyi bersatu
Kau milikku

Pulangkan cinta hatiku
Oh hentikanlah menghantuiku
Oh pulangkan oh pulangkanlah padaku
Kupulangkan resah hidupmu
Yang dikau musnah tanpa relaku
Bebaskanlah maafkan daku oh kasih

Tiada kemaafan di sini
Kau ragut degupan hatiku ini
Akan ku jejakimu ke mana jua
Hingga ke akhir masa sayang



Tapi kan bunga nie dah sebulan macam nie............bila dia nak kembang erkkk??? 

No comments: