Perjalanan Takdir

Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.

12 October 2012

Padang Sumatera Barat Indonesia Part 2

Lisa Amin

22 September 2012

Sebaik sahaja sarapan kami dibawa melawat rumah kelahiran HAMKA  dari maninjau kami turun melalui kelok 44...........memang jauh memandangkan mata pun masih segar jadi kami menikmati pemandanagn tasik maninjau yang berpindah-pindah.........sekejab ada di sebelah kiri sejak tasik nie ada di sebelah kanan. Janagn pelik pulak nie hanya lah ilusi mata kerana jalan yang berliku. Sawah padi yang terdapat di lereng bukit memang mendamaikan................ perjalanan agak jauh juga hampir 1 jam lebih...........sampai mata dah layu semula.........pun tak sampai lagi..................baru jer nak tido bas sudah melalui kawasan perkampungan yang sempit jalanya...................terdapat pulak rumah yang nak mengadakan perkawinan........memang seronok tengok pelamin mereka yang  sarat dengan warna dan manik-manik.............. berbanding pelamin di negara kita yang lebih banya guna bunga. Dalam kemeriahan kami tengok orang kawin.........kami di tegur oleh pemandu pelancong kami...........katanya di sini orang kawin...........orang tak tengok..........hanya orang nikah je orang tengok............. katanya orang kawin pakai urat..........orang nikah pakai surat.......... kalau kita nak tengok orang kawin kat sini tak jadi orang tu kawin...........ooooooooooooooooo macam tu. Ok jangan tengok orang kawin ya............kita tengok orang menikah........... dalam sibuk orang kawin dan menikah............kami tiba di rumah kelahiran hamka.........

Sebaik sahaja melawat rumah hamka...........kami naik semula ke bukit tinggi...........untuk makan dan shopping.............hahahaha.............shopping tu yang best...............masa balik baru berapa kelok dah sambung tido..........sebaik bangun kami sudah tiba di sebuah kedai minum pagi dan memjual jaket kulit........memang murah dan cantik.............

Pemandangan ketika menikmati kopi panas sebaik pulang dari rumah hamka...
Meneruskan perjalanan..........dan sambung tido............tido dan tido dan tiba masa untuk makan tengah hari.... nyum-nyum.......nyum-nyum...........makanan padang memang sedap dan kaya kolestrol........lalalala....tak boleh tolak...........makan jerrr.............diet??? lupakan saja nanti rugi...... lepas makan kami meneruskan agenda shopping..........katanya hari nie tengok-tengok dulu............esok masih ada masa untuk shopping di tempat yang sama...........memang ikut cakap la kan........hari nie kami buat tinjauan awal..........masa pun tak lama sangat................saya siap salin dan buat lis barang yang nak beli... senang nak bandingkan harga........... jadi hari nie memang tak shopping lagi...............cuma dapat beli spek mata hitam jerr.........murah-murah jerr..........untuk bergaya....

Kami di bawa ke hotel ke dua...........pada petang tersebut.............namanya Denai View............... Boleh tahan selesanya.............patut la dengan harganya. Sebaik tiba di bilik kami berehat dan memulakan aktiviti pergi ke spa............cuma sempat lulur jerr...............petang tu sebelum balik untuk makan malam.Memang selesa kot lepas lulur.......waktu malam kami tak makan makanan padang, kami makan seafood. Apa yang menarik dan pertama kali jumpa adalah kangkung berasap dia.............cara ia di hidangkan....atas meja sudah di sediakan sebuah alas untuk periuk kangkung yang masa dihantar memang panas...........sebaik sahaja diletakan kuali tersebut.......sejenis sos ditungkan di atas kuali panas..............hingga mendidih macam masak atas dapur gas pulak....... menyebabkan saya terfikir berapa lama dia panaskan kuali nie erkkk......... hingga boleh memasakan kangkung tapi api.........dan kangkung dapat di masak dengan baik sama macam masak atas dapur. Rasanya sama macam kangkung goreng jerrr.... cuma cara penyedianya menarik........

Air Skoteng
Lepas makan malam kami pulang semula ke hotel untuk acara bebas.......malam nie kami bersiar di bandar kawan bungkit tinggi. Menurut pemandu pelancong kami kawasan bukit tinggi ini memang kawasan selamat.... so tak perlu risau pasal keselamatan............malam itu kami singgah di sebuah gerai untuk menikmati minuman skoteng........ia merupakan air halia bersama susu.......di tambah dengan kekacang seperti kacang hijau dan kacang tanah dan roti yang dipotong kecil-kecil  selain sagu halus. Rasanya sedap dan berkhasiat.......ia juga boleh di tambah dengan telur itik atau telur ayam........ walaupun pelik tapi bagi saya ok jer...........cuma tak suka yang letak telur........lebih suka yang biasa jerrr.jadi ini merupakan aktiviti kedua kami disana.........