Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








07 June 2010

Hari ini dan esok

Kita selalu mendengar tentang sebaris ayat yang menyatakan ........

Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan.

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, esok dan hari ini perjalanan takdir ini perlu diteruskan tanpa rasa sesal. Setiap insan yang lahir ke dunia ini memliki kisah suka duka dan banyak peristiwa yang belaku tanpa diduga. Jadi wajarlah kita  berdepan dengan kehidupan ini  dengan kesungguhan dan kurdrat yang ada.

Jika kita hidup tanpa emosi ibarat kehidupan ini hanyalah seperti sebuah graf yang mendatar tanpa ata turun dan naik. Saya pecaya dalam percaturan dunia ini tidak ada insan yang hidupnya tidak pernah rasa kecewa dan dikhianati. Malah pada masa yang sama tidak ada manusia yang tidak pernah melalui saat -saat bahagia dan mengembirakan.

Ini adalah kerana perasaan yang terbit dari hati kita adalah dari naluri yang kita cipta. Apa yang membuatkan kita gembira tidak semestinya mejadi punca kegembiraan orang lain begitulah juga rasa sedih itu tidak menjadi apabagi orang lain.

Jadi walau apapun setiap orang itu mempunyai landasan kehidupan mereka sendiri.

No comments: