Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








29 June 2010

Tidak semudah itu menjadi hati batu

 Kata orang sekeras-keras hati yang seperti batu itu pasti ada ubat untuk melembutkanya..........
Walaupun saya telah membuat keputusan tetapi jauh di sudut hati saya.......... rasa bersalah dan kasihan itu silih berganti .......... ternyata dalam kerasnya hati batu saya masih ada ruang yang lembut yang masih boleh ditembusi.

Walau apa pun akhirnya saya tau bukan semua orang harus disalahkan. Sedikit sebanyak saya juga bersalah kerana membiarkanya ia terjadi dan membenarkanya. Ini perinsip biasa saya gunakan orang lain tidak bersalah yang bersalah hanyalah saya. Itu tidak boleh dinafikan ............. kenapa harus salahkan orang lain sedangkan saya yang berhak menentukannya......... jadi sendiri yang salah kan....

Kepada mereka yang berkenaan maaflah bukan tidak sudi membantu........ bukan tidak kasihan.....  bukan upah yang menjadi keutamaan tapi cukuplah atas apa yang telah berlaku. Cukuplah budi yang ku tabur seikhlas hati........... yang aku marah kerana kamu semua telah mengkhianati ku........... itu sahaja. Dan itu telah menjadi kepantangan ku sejak dari azali lagi............ yang ku mohon hanyalah sebuah keikhlasan kerana dalam persahabtan aku cukup memberi kelonggaran kerana ia nya tanpa syarat  asalkan ikhlas.

Lisa Amin

No comments: