Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








01 July 2010

81 ribu anak luar nikah didaftarkan

Tidak tergambar perasaan apabila membaca kenyataan ini di utusan 30 Jun 2010.Jumlah ini dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Tidak kira apa pun puncanya saya merasakan ia telah menjadi barah yang semakin tenat. Antara punca yang disenaraikan adalah penyaluran maklumat tanpa batasan dan perubagan budaya masyarakat.  Dan sekali lagi komunikasi dan jaringan sosial yang dipersalahkan dan internet memainkan peranan yang sangat besar dalam perhubungan hari ini.

Jumlah ini tidak mengambarkan apa sebenaranya yang berlaku malah ia pastinya lebih teruk. 18 ribu ini merupakan jumlah yang didafrtarkan tidak termasuk yang digugurkan dan juga mati dibunuh atau ketika dibunang atau berjaya dibuang dengan selamat.Isu pembuangan bayi ini juga tidak merujuk kepada masalah sekes bebas yang berlau di kalangan profesional yang melakukanya yang sudah bijak dan mahir dalam alat perancang keluar. Jumlah ini mungkin bukan kandungan kali pertama melakukan hubungan seks dan mengandung. Masih banyak pokok persolah yang perlu difikir dan diteliti kembali.

Jawapan penyelsaian kepada persoalan ini adalah membentuk kembali sahsiah diri bukan sahaja bermula dari anak muda zama sekarang tetapi kembali kepada ibu bapa  mereka yang melahirkan mereka.

Lisa Amin

No comments: