Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








31 August 2012

Senarai Kuih Raya 2012

Lisa Amin



Hahahaha tahun nie banyak  jenis saya buat kuih.......... tapi hanya satu adunan......... ada beberapa jenis kuih kegemaran sepanjang zaman je saya buat  2 atau 3 aduanan......... tak larat nak buat banyak-banyak.... dah tua sakit pinggang membokok buat kuih dah la buat seornag diri........... biasa kuih ada lebih... jadi adik beradik 10 orang beragih kuih la lepas raya......... tahun nie dalam sejarah la......... kuih yang ada cukup-cukup makan je. Ada juga kuih yang dah habis pada hari raya kedua dan pertama....... Hemmmm tapi tak pe la banyak jenis buat...... so tak menjejaskan hidangan.

Tahun nie pulak banyak mencuba resipi baru tengok dalam blog dan FB, memang menarik kuih-kuih dia orang nie......... ada juga melepaskan hajat dah lama tertangguh macam biskut tembikai dan tart rose. Yang lebih-lebih tu saja teruja nak cuba......... cerita lanjut nanti saya buat dengan resipi nya sekali.... kalau ada masa la kan............. saya nie duduk goyang kaki 24 jam pun tak da masa......... apa nak jadi????

Kiranya raya tahun nie kuih raya saya buat pulun habis-habisan apa yang terlintas semua saya buat....... macam tahun depan tak buat kuih raya dah....... mana la tau umur tak panjang atau......... katanya nak pergioversea.......... wah......... berangan jerr nak pergi mane..........Houston Texas US ?????  mumpu ke tahan duduk negara orang.......... duduk malaysia diam-diam dah la............. lagi pun mak teh sidah mesti tak bagi punya........... Oh november menjelma lah dikau........... akan ku tunggu takdirmu..............




  1. Kuih impian saya pernah makan kawan bawa masa kat KTHO UKM bangi....... rasanya macam rasa susu sebab pakai minyak sapi............Biskut Tembikai



2. Ni tak tau kuih apa chip cokelat kot........... ada almond hancur  dan cip cokelat dalamnya ramai yang suka kuih ni.......... nie mwnag wajib buat lerr.......... sampai kakak ipar pun try buat tapi tak jadi, pahit katanya......... kesiany........ makan banyak-banyak ya kak da.........



3.Ni pulak kuih perasa nescafe........... ada  pun sedap juga bagi peminat coffe. tapi tak ramai peminat saya je kat umah tu yang suka nescafe......... so tahun depan tak buat dah kot


 4. ohhhh yang nie tak payah perkenalkan lagi almond london.............. memang wajib buat......



 5. Yang nie pun tak payah kenalkan lagi........ Cornflakes Madu........ paling laris.... raya pertama dah habis tiap-tiap tahun wajib buat



 6. Ni resipi baru biskut oreo.......... hemm sedap juga... tapi kat umah saya tak berapa nak jalan.... tahun depan selamat jalan la ya...........


 7. Ni pulak hemmm melepaskan hajat tahun lepas........ teringin nak buat............ pun tak ramai peminat... saya pun tak berapa nak minat......... jadi tahun depan selamat jalan



8. Nie resipi baru.......... sedap........ tapi susah nak buat...... tak kena cara lagi........ boleh di perbaiki.........akan buat lagi tahun depan....... hehehehehe ala macam buat taer nenas tak kena gaya susah kena gaya pejam mata pun blh buat...jadi harapnya berjaya lerr.....



9. Ni pulak bukan resipi baru..... biasa juga orang baut resipi ni.... cuam bentuknya aja special sekit ..... hemm suka juga buat........ tak susah dan nampak cantik..... cuma kena hati-hati masa bakar takut intinya bertukar hitam...... jadi kena guna api bawah sahaja..........tak suka sebab guna minyak sapi.... so kuih dia akan berdebu........ jadi nak cuba guna resipi  tart biasa...........tahun depan kalau rajin dan masih di malaysia saya buat lagi.....


10.  hemmm nie kuih tak payah cakap apa-apa............ mesti buat punya......... hahahaha tak kan ku lupa kamu wahai tart gulung............ payah asah bakat........... dah pakar tak kan tak nak buat pula.........


Hemmm ada lagi 3 jenis kuih yang tak de gambar.......... yang tu pun saya suka resipi baru.......... kuih berasaskan minyak sapi............. selain kuih gunting dan kuih siput........  kuih tradisi yang mesti ada....... selain tu kuih loyang atau kuih ros......... yang biasanya ada masa raya haji jerr.......... tak tau la kenapa.... mungkin sebab raya haji tak banyak buat biskut raya........... jadi kuih ros tu termasuk dalam list..........kuih gunting dan kuih siput biasanya bukan saya yang buat......... saya hanya buat biskut raya.... kuih goreng disumbang oleh orang lain... kecuali kuih ros...................

jadi inilah senarai kuih raya saya....... tahun 2012........... biasa setiap tahun pun paling kurang saya akan baut 10 jenis...............


Selama Hari Raya Maaf Zahir Batin

No comments: