Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








08 May 2014

Resipi Rainbow Kek @ Kek Pelangi

Lisa Amin

Abaikan rupa deco yang tak seberapa tu air tangan dayana.


Rupa tak seberapa tapi rasanya sedap cuma tak setanding dengan kek downtown jalan reko.


Rainbow kek ni kira lepaskan hajat kot,dah bertahun tertunda kali ini baru la terlaksana.Sangup beli acuan kek baru untuk buat kek, tak pernah buat kan. Ingat susah sangat nak buat 6@7 tingkat seindah warna pelangi la katakan. Rupanya acuan tu tak perlu banyak pun 1 dah cukup. Tapi lebih baik ada 2. Senang nak gilir-gili masak dan sejukan baru keluar dari acuan. Tapi salah satu faktor penting yang membantu adalah penggunaan buttercup dalam pembuatan kuih dan kek. Memeng kek atau kuih susah nak lekat dengan dulang pembakar.Kalau guna buttercup tak perlu sapu planta disekeliling bekas atau dulang pembakar.

Nampak tak warna cokelat.warna rainbow yang baru



Lapisan yang dalam  pakai non dairy whipping cream


Rainbow kek ni juga terlaksana sebab nak sangat dapatkan rasa kek yang macam kat downtown jalan reko. Dulu pernah tulis enteri pasal tu. Last sekali tuan dia ada komen balik cakap dia kat putrajaya dah tak jual kat downtown lagi. Dan ambik tempahan dari rumah jerr. Kecewa kot tak kan nak beli sebijik cam mana nak abiskan. So simpan je la rasa yang sangat sedap tu dalam memori.......kenangan terindah kot. Jadi berdasarkan memori tu saya cuba ingat balik bagaimanakah rasanya yang sedap hingga menjilat sudu tu. Lemak manis di tambah lagi dengan cream cheese emmmm lazat sekali.


Tukang deco kek dayana batrisya



Terima kasih juga buat kakak kesayangan saya sponsor bahan buat kek ni. Pinjam dapur segala bagai. Duduk kat dapur dia memang syok semua ada. Guna la sesuka hati.Proses pembuatanya dibantu oleh dayana, dia kalau bab mendeko dan buat kek ni memang dia suka. Lagi pun rasanya kalau untuk deko tu tangan dia memang lagi berseni dari tangan kami kot. Tapi biasa la budak2 kerja nya memang comot sikit. Tapi tak mengapa proses pembelajaran kan.





Jom tengok kekacauan ketika membuat kek rainbow ni. Resipinya ambik dari buku terbaru Lynn Hassan buku baru terhangat di pasaran.Saya guna resipi ni sebab dia ada guna susu tepung dalam kek. Sebab seingat saya memori rainbow kek down town tu ada rasa susu yang sangat kuat. Cuma topping tu saya tukar sikit guna cream cheese sepenuhnya. Tapi topping ni kurang puashati sikit sebab rasanya yg kurang ummppp dan  nipis.



Resipi dari buku Lynn Hassan banyak resipi yang best-best dalam buku ni. Terbitan karangkraf cuma berharga rm 20 jerr sangat berbaloi.



No comments: