Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








15 May 2014

Resipi Arca Timun Mentah

Lisa Amin



Arca timun mentah ni  pun salah satu menu kesukan saya kira macam salad versi orang melayu pun boleh juga.Gandingan lauk yang sesuai pun masih sama. Masak kari dan masak lemak memang sedap.Kalau makan denan masak merah or sambal pun sedap juga. Tapi yang ni jarang buat sebab senang nak jumpa kat sini. Kalau makan nasi tomato, briyani atau nasi minyak pun selalu jumpa.Bahan asas nya memang timun tapi biasa boleh campur dengan bahan lain seperti nenas, carrot dan juga sengkuag.

Bahan-bahan

1 biji timun
1/2 biji carrot
1 ulas bawang besar
1 tangkai cili merah@ nak pedas boleh tambah cili padi
Garam secukup rasa
2 sudu besar gula
3 sudu besar cuka

Cara-cara

Hiris timun ikut suka hati bulat atau panjang. Lebih sesuai panjang jika nak dimakan dalam tempoh yang lama sebab tak da biji yang akan menghasilkan air.
Hirisan bulat sesuai untuk dimakan segera
Hiris carrot bulat atau panjang
Hiris bawang
Hiris cili
Masukan bahan perasa iaitu gula, garam dan cuka gaul sebati biarkan selama 15-20 minit.

No comments: