Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








21 September 2010

PERASANGKA................

Lisa Amin

Jangan bersikap berperasangka kerana orang yang berperasangka akan mengangap.....
  • orang yang diam disangka menyendiri
  • orang yang masam disangka sombong
  • orang yang ceria disangka mengadax2
  • orang yang cantik disangka pakai susuk
  • orang yang senyum disangka mengejek
  • orang yang tak makan disangka diet
Jangan cepat perasangka kerana........
  • yang diam itu sedang berzikir......
  • yang masam itu sedang mengenang dosa......
  • yang ceria itu melambangkan kebersihan hati.......
  • yang cantik itu disaluti air sembahyang.........
  • yang senyum itu sedekah.........
  • yang tak makan itu berpuasa.........

Kita manusia selalu berperasangka termasuklah saya juga ........... jika saya melihat dan terus berkata tanpa berfikir saya akan menjadi orang yang berperasangka...........kerana saya selalu lupa........ apa yang kita lihat itu tidak semestinya benar kerana mungkin...............tapi sebahagian besar pekara di atas jika berlaku saya tak pernah fikir kerana saya jarang memikirkan ha lorang lain. Bak kata saya saya ni buta......... jarang nampak benda yang tiada kaitanb dengan saya dan hidup orang lain bukan menjadi hal dalam hidup saya.......... gasak la mereka yang penting saya bahagia........

TIADA MANUSIA YANG SEMPURNA JADI MENGAPA SELALU MENGHUKUM.......

No comments: