Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








31 March 2011

Pak Cik Ajaib..........

Lisa Amin



Al-kisah makan-makan kami yang tak pernah terabai....... bab makan kami memang jaga...... sampaikan hari ni,  ada tokey kedai kata......... tak takut obesiti ker? Nak takut apa dah obes pun cik abang oiii......Tapi masa kami nak makan semalam tempat lepak biasa kedai AZURA, tiba-tiba ada pak cik ajaib.  Ingat nak tumpang tanya ke apa.........apa ke? tapi dia kata adik duit pak cik tercicir....... boleh tak tolong ambikan cop ni kat kedai tu....... sambil hulurkan resit berjumlah RM 30++. Saya hanya memerhati dari jauh peristiwa tersebut tanpa tahu keadaan sebenar pada masa tersebut....... lalu seorang rakan,  panggil kawan saya yang seorang lagi dan mereka kelihatan macam berbincang. Tiba- tiba saya dengan kawan saya kata kami ni cuma pelajar je kat sini. Dan berlalu pergi.........

Sampai kat kedai makan saya bertanya kenapa? Dia nak suruh tolong ambik cop dari kedai tu ker? Kata kawan saya lagi dia nak suruh kita tolong bayarkan cop untuk dia. Hah?? biar betul............... dan kelihatan dia melakukan pekara yang sama kepada orang yang lalu lalang di kaki lima kedai tersebut. Dari dalam kereta.............. beliau sudah turun dan keluar dari kereta. Kereta Wira berarna biru cair............... memandangkan pak cik tu ada tidak jauh dari kami, kami tidak dapat mengulas panjang lebar. Tapi saya memerhatikan pak cik tersebut sambil makan.......... agak lama juga baru lah dia beredar. Kelihatan sudah berumur dan berbadan besar...Entah-entah orang dari rancangan Beng-beng  Boom kot............. mana la tau cari mangsa. Mungkin juga mereka ini merupakan pelajar UKM ker.... yang tengah buat kajian tentang sikap prihatin manusia..........or seorang penguji dari ALlah nak tengok keluhuran budi manusia................

Kisah pak cik ajaib tu kami lupakan seketika...... tapi hari ini kami terbuka mulut untuk bercerita? Siapa dia... kenapa dia mintak tolong macam tu.... dia kan ada kereta........ kalau tak de duit dia boleh balik dulu ambik duit ............ dan boleh pergi kat petronas belakang kedai ni je untuk keluarkan duit... Macam-macam yang kami pikir..... kenapa kami tak tolong pakcik tu erkkk saya sebab tak tau kejadian sebenar saya ingat dia nak mita tolong suruh cop kan resit sebab malas nak turun dari kereta...............atau mungkin dia OKU sebab tu la tak turun dari kereta sebab sya cuma nampak dia bagi resit jer............

Entah- entah dia cuma nak tengok gelagat manusia jer.......... ada ke orang yang nak tolong atau tidak.... apa pun pakcik memang ajaib.................

No comments: