Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








11 December 2012

Hidup Untuk Memberi

Lisa Amin




Ya bergitulah kata hati............begitulah menyempurnakan hidup...........kadang kala terasa sukar....bagai berjalan di atas kaca...............melukakan kaki..............Kadang kala saya selalu rasa kenapa saya pilih untuk menyenangkan hidup orang lain..................dalam banyak jalan yang lurus saya pasti akan pilih jalan berliku....................dalam banyak benda senang saya pasti akan pilih benda yang susah masalahnya kenapa...............dalam setiap keputusan dan pilihan yang saya buat...........saya akan fikir orang lain dulu............dan pastikan mereka senang tidak mengapa ...........biar pun saya yang susah...................
Dalam hidup saya suka memberi dan menerima apa adanya tanpa banyak soal..... kadang kala saya terfikir kenapa banyak orang memilih untuk mempersolakan sesuatu...........kata mereka menuntut hak...........hemmmm ok.....................agaknya saya lah yang tereti nak tuntut hak tu......beralah bukan bereti kalah okkkk...................


Al kisahnya dengan memberi............teringat seseorang yang mampu menyuburkan minda dan jiwa saya melalui penulisanya.................membuatkan saya berpijak di bumi nyata ..............kata-katanya bersahaja tapi menyentuh jiwa dan menyentuh hati kecil saya.........kadang kala mengalirkan air mata..............terima kasih kepada beliau...........membasahkan hati saya dengan tulisanya.............kepada hati yang telah kering dan layu..................... Terima Kasih En Pahrol Mohd Judi.Dalam tulisanya yang bertajuk Andainya Hartawan Itu tahu dia ada menyebut 3 perkataan keramat..............MEMBERI...............MEMILIKI  .................MENCARI..............dah baca nie dah lama....nak tulis dalam blog tapi macam biasa la.............malas nya nak update.......tangguh menagguh tu pekara biasa............dulu saya fikir saya suka membaca dan menulis........pernah bercita-cita nak jadi penulis novel............akhirnya saya sedar..........menulis bukan bakat dan minat saya...........jika tidak masakan blog nie jarang berupdate........... kadang-kadang apa yang kita rasa itu semestinya betul sehingga kita mencubanya............macam cita-cita saya nak jadi penulis...........dulu saya ingat saya ada bakat dan minat menulis...rupanya tidak..............walaupun BM saya masa sekolah selalu dapat A kecuali masa STPM.....saya punya idea tapi tatabahasa hemmmm memang gagal la...... tengok sahaja blog nie..........salah eja sana sini.................tak reti mengeja rupanya..........macam tak pergi sekolah je....well


 So kita balik kepada cerita MEMBERI............MEMILIKI ................MENCARI......masa baca enteri ni saya sedar saya selalu memberi...........walaupun pemberian saya tidak sebesar mana..............dan saya selalu bercita-cita nak memberi sesuatu yang lebih besar.............cita-cita tinggi melangit...........tapi tidak tercapai akal untuk melakukanya................tapi membaca di GENTAR RASA itu menyedarkan saya untuk memberi kita harus MEMILIKI dan untuk MEMILIKI kita harus MENCARI tak reti nak menerangkan lebih-lebih jadi sila baca sini.............mampukah kita memiliki hati emas itu?????


No comments: