Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








20 April 2011

Doa Untuk Mendapat Jodoh

Lisa Amin

Saya selalu ditanya bila mahu berdua???? bila .............jangan la....... tanya kat saya cam tu............ tak dapat nak menjawabnya. Saya pecaya ramai yang yakin kat saya kalau saya kata...... saya tidak berpunya. Lihat saja dari segi fizikal dan penampilan saya. Memenag layak pun tidak berteman.......... dan kalau orang tanya pun memang saya kata tiada............ saya tidak pasti sebenarnya dengan pilihan yang ada....... dan  jauh disudut hati saya di ruang yang paling dalam.......... ia masih kosong dan belum terisi. Selagi mana saya berkasih sayang ......saya tidak akan akaui ia milik saya kerana ruang itu hanyalah akan saya isi sebaik sahaja saya memiliki seorang lelaki yang telah halal untuk saya. Jadi bukan kan ia masih kosong dan saya bukan milik sesiapa................. saya buka ruang dan peluang ini kepada semua orang................ sehingga ada yang telah memperisterikan saya. Jangan pulak kata saya tidak setia.......... kerana saya akan hanya setia kepada suami saya ...... HARAP MAKLUM.

Ketika ditanya oleh rakan-rakan tentang sang kekasih dulu saya jawab tiada......... sekarang saya jawab ada, tapi dia bukan pilihan saya......... tetapi dia memilih saya. Maksudnya....... ada insan yang harap-harapkan... tapi saya bukan pilihanya..... tidak mengapalah. Lalu ada la seorang teman berkata.......... kalau kau betul-betul nak dengan orang yang kau harapkan......... aku boleh bagi doa........... untuk dapat jodoh....... lalu dia bacakan doa ini untuk saya...................



Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah...
Tapi kalau bukan jodohku,

Jodohkanlah....
Jika dia tidak berjodoh denganku,

Maka jadikanlah kami jodoh...
Kalau dia bukan jodohku,

Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, selain aku...
Kalau dia tidak bisa di jodohkan denganku,

Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain,

Biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku...
Dan saat dia telah tidak memiliki jodoh,

Jodohkanlah kami kembali...
Kalau dia jodoh orang lain,

Putuskanlah! Jodohkanlah dengan ku....

Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain,

Biar orang itu ketemu jodoh dengan yang lain dan

Kemudian Jodohkan kembali dia dengan ku ..

Lalu saya berkata kepada teman saya.......... wah doa macam ni pun ada ker? Tak pe la............ saya cakap kat dia......... saya tak akan minta dengan Allah sesuatu yang bukan hak saya.... ini bermakna saya tidak berani amalkan doa ini. Jadi kepada mereka yang mengharapkan sesorang dan bersungguh-sungguh amalkanlah.Saya terfikir kenapa saya tolak doa ini??? adakah kerana saya tidak 100% mengharapakan kepada si dia yang saya harapkan.............. 

No comments: