Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








20 April 2011

Tangisan Untuk Lelaki Itu.....

Lisa Amin

Aneh........... kenapa saya mengharapkan lelaki itu............. dia bukanlah sehebat mana pun..... kenapa dia berjaya dalam persaingan dengan lelaki lain. Kenapa dia berjaya dan diantara lelaki lain yang ada. Bukan nak kata yang saya ada banyak sangat pilih. Tapi pilihan itu memang ada,  sekali pun lelaki lain itu tidak memilih saya tapi saya boleh pilih jalan hidup saya macam biasa. Yang jauh dari ribut dan gelagat lelaki. Kenapa dia??? baik sangat kah dia.......... TIDAK........ dapat ke dia menghilangkan resah saya..... TIDAK.. dapatkah dia mendamaikan hati saya TIDAK juga. Malah dia juga ada pesaing yang setaraf denganya........ tapi kenapa saya tidak memilih pesaingnya........ kenapa dia??? 

Kenapa saya boleh menagis....... tiga kali........ bagi saya membazirkan air mata untuk lelaki sebanyak 3 kali memang betul-betul MEMBAZIR......... Membazir tau LISA.......... MEMBAZIR. Tapi saya tak kisah pun saya menagis juga..... kali pertama saya faham kenapa saya menagis......... saya akur dan terima air mata itu sebagai air mata penyesalan. Kali kedua saya menangis kerana sakit hati dan tangisan yang kedua ini tangisan yang bukan kepalang.... saya rasa mungkin orang lain boleh mendengarnya... kerana ia sebuah tangisan sayu yang hiba.................Hiba sungguh hati saya dan saya menangis bersungguh........... malah saya sempat karangkan senaskah nota sebagai mengambarkan perasaan saya. Akhirnya saya tenang..... malah saya lepasakan dia dari hati saya...............lepaskan.Tidak lagi mengharap..............

Sebelum malam ini dia ada menghubungi saya dia waktu yang biasa dan hari yang saya sudah biasa juga. Dan macam biasa juga .................. tidak bercakap panjang. Sambung tidur dan tiada apa yang menyedihkan saya. Sakit hati ............. tapi boleh didamaikan.Macam biasa janjinya......... tidak tertunai...... saya juga macam biasa buat-buat tidak kisah.  Tapi malam ini jam yang biasa juga.... saya terima panggilan itu..... macam biasa dingin.... kenapa saya boleh memilih lelaki yang yang selalu menyakitkan hati saya dan membuatkan hati saya dingin. Sedangkan saingannya saya faham........... dan selalu memahami....... yang saya ibaratkan seperti angin dan saya terima angin itu. Kenapa DENGA DIA saya angin dan angin itu tidak dapat saya terima.Sebab itu saya kata ada cinta untuk dia. Sakit tapi masih menyanyangi .... kenapa saya pilih yang menyakitkan ini???

Sebaik sahaja mengakhiri perbualan saya tidak menagis......... tapi hati saya sakit............ malah sejak hari itu saya memang tekat tidak akan call atau SMS dan saya berjaya kota kan janji saya memang tiada ada perhubungan selepas itu. Hari ini sebaik menerima panggilan saya terasa sangat sedih. Kerana saya bercadang tidak mau angkat pun panggilanya. Tapi malam ini saya angkat juga............... dan saya kata kalau saya angkat saya nak cakap macam-macam. Bermacam ayat yang dikarang dan dirangka....... tapi sebaik sahaja panggilan diterima saya tidak mampu berkata-kata diam seribu bahasa. Saya faham dia juga bersabar dengan saya. Dia juga tidak dapat memahami saya......... dia juga ada rasa yang tidak dapat digambarkan. Tapi apa...............pun saya tidak mahu mengalah dia tetap salah.  Sebaik sahaja saya dengar lagu jepun yang saya tidak faham pun maksudnya........ tapi saya suka kan melodi dan iramanya. ia sunguh mendayu-dayu.......... dan air mata saya menggalir. Dan inilah tangisan ketiga saya.......... tapi sikit dan sekejap  jer ........ hahahahhaha.... masa tulis ni pun saya dah lega... dan gembira balik................... lantak la ada AKU KISAH............


LELAKI  HARUS KU TATANG ATAU KU BUANG DARI HIDUP??????

TAPI AKU PECAYA JANJI ILAHI.....................


No comments: