Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








25 November 2012

Pengepit Rambut dan Pasar Malam

Lisa Amin



Sudah lama tak kepasar malam......................sekarang banyak betul aktiviti kat kolej........setiap hari ada je agenda yang tersendiri.............tambah pulak sekarang hujan.........bila petang je hujan.......jadi tak dapat lah nak merambu...............tapi pekara yang paling utama nak pergi pasar malam nak cari pengepit rambut.....tu adalah benda ya ng sangat penting dalam hidup saya macam nyawa............macam kembar saya........kalau pergi mana-mana ..........jika teringgal...........kalau dekat sanggup balik atau patah belakang ambik..........kalau dah jauh sanggup beli.............memang tak boleh pisah............bukan apa dah biasa....rambut dikepit..........jadi kalau tak di kepit memang rimas la......................maklum lah rambut saya ni kering mudah mengerbang bukan cantik seperti mayang mengurai..........kalau tidak di sepit nanti ada pulak yang pengsan...................Lagi pun dah lama tak tambah stok........dah bertahun............kebanyakanya dah patah.

Yang terakhir masa raya haji hari ..................dah lama tak terganti........tak sempat nak beli.........kalau jumpa pun tak berkenan..............dulu cari kat mydin tapi tak da..........kalau ada boleh beli bunddle untung sikit...........tak payah jaga macam nyawa............boleh campak sana sini....hehehehehehe............Alkisahnya sampai pengepit tu ikat guna getah gelang nak bagi dia mengepit......punya la lawak...........tapi tak da pilihan dah...........dari tak da langsung apa pun keadaanya saya pasrah jerrr..........

Masa pergi Gopeng hari tu tak bawa...........sebab ada satu jer...........so letak sana sini dah lupa nak bawa memang siksa..........mujur dalam bas ........pakcik tu ada letak pengepit kat langsir.........yang student punya tertinggal.............sepanjang jalan aku renung..........masa berhenti kat R&R n Petronas aku pergi cari.... sampai sudah tak jumpa.............last sekali masa turun kat gua tempurung tu...........aku dengan muka tak malu mintak kat pak cik tu nak pinjam....................mujur pak cik tu kasi..............dan aku pun tak lupa pulangkan balik...............Terima kasih pakcik Pemandu Bas UKM yang bawa FELO dan JAKSA pergi Gopeng hari tu....................jasa baik pak cik akan saya kenang..........

Hari ini akhirnya dapat pergi pasar malam selepas mengorbankan jogging............tambahan pula nak betul NAT ...........asyik mati jerrr...........dah la hari tu aku dah baiki RM 520 melayang duit banyak kot.........kalau cina tu tipu aku..............memang la aku tak mo kata apa-apa................aku mengharapkan kejujuran............sebab aku selalu jujur dan tak menipu jadi aku pun harap orang macam tu dengan aku. Walau pun teman FB ikan kelah cakap ...................jangan harap dunia akan adil dengan kita sebab kita adil dengan dunia .................seperti kita tak harap harimau tak makan kita sebab kita tak makan harimau...........apa pun aku pecaya kebaikan dan kejahatan yang kita buat pasti akan di balas jadi aku pasrah.............

Langsung ke pasar malam harga pengepit rambut RM 3 aku mintak 4 RM 10 mujur orang tu kasi........jadi rembat 4 terus...........hehehehehe lega itulah barang yang paling penting dalam hidup saya selain sikat rambut...........tak tau lah kenapa rambut tu saya selalu titik beratkan...........saya suka rambut saya yang keringting macam sarang lipas nie.............ada juga niat nak rebonding ..........tapi tak sampai hati pulak.........biarlah ia keriting macam tu................saya suka............lalalalala...................

No comments: