Perjalanan Takdir


Hari ini satu kepastian,
Hari semalam telah menjadi peristiwa,
&
Hari esok menjadi persoalan

Bagi saya tidak kira apa yang berlaku pada hari semalam, hari esok mahupun hari ini, perjalanan takdir ini telah ditentukan ia perlu diteruskan dilandasanya tanpa rasa sesal. Setiap insan punya kisah yang tersendiri.Hidup ini biar penuh emosi dan penuh warna, tanpanya kehidupan ini ibarat sebuah graf mendatar tanpa getaran irama malah pudar warnanya. Saya percaya tiada yang sempurna di dunia ini. Terimalah apa adanya sebagai tanda kita manusia biasa.








27 December 2010

Sikap Mereka Di Sekeliling Mereka..............

Lisa Amin

Utusan Malaysia Online - Rencana



Bagi saya pekara sebigini biasa berlaku disekeliling kita. Menjadi adat dan budaya kita. Malah kita juga sudah terbiasa dengan budaya ini.Seolah tiada apa yang dapat dilakukan terutamanya berurusan dengan jabatan kerajaan.  Cukup mudah sebahagian nya di panggil makan gaji buta, terutamnya kepada mereka yang menghampiri masa untuk pengceng.Tidak pernah kisah dan sudah selesa. Buat keja sedikit merungut macam la dia la orang yang paling banyak keja kat dunia ni. Semua keja di tunda kerana ESOK MASIH ADA........ Buat keja tak boleh lebih sikit pun. Itulah sikap kita.

Pergi keja kena datang awal kerana ada punch card.......... tambahan pula sambil hantar anak ke sekolah dah tentula kena awal. Bagi yang tinggal jauh pesanan kepada kawan yang datang awal. Masuk keja borak-borak sambil pikir nak keluar makan breakfirst kat mana. Buka komputer bukan apa senang kalau bos datang pura-pura buat keja. Keluar sarapan lebih dari 1 jam. Kul 10 baru mula nak buat keja kul 12 moo keja dah turun semangat nak keluar amkan tengah hari. Sambil pikir nak pergi makan akt mana. Kalau yang perempuan ambik kesempatan nak pergi kedai tgok-tengok barang cari keperluan. Biasanya kedai baju, kasut, alat solek kedai- kedang yang jarang dilawati bersama suami bagi wanita yang bekerja. Bagi yang lelaki sibuk ambik dan hantar anak ke sekolah. kul 230 baru nak masuk keja. badan masih penat banyak benda nak sembang hasil lawatan selepas makan. Tidak termasuk yang curi-curi masa untuk solat. jam 3 baru buat keja yang kadang kala akan disambung oleh agenda minum petang. 430 masa untuk make up kembali dan masa untuk balik dengan semangatnya.

Walaupun bukan hari-hari tapi ia berlaku dalam kenanyakan hari. Jadi jika dikira berapa jam sahaja masa untuk bekerja. Itu tidak termasuk lagi masa untuk bermesyuarat dan menikmati jamuan lepas mesyuarat.



No comments: